Korfbalsters degraderen uit Topklasse

14 juni 2022 8:15

Zondagmiddag vond de laatste wedstrijd plaats voor de korfbalsters. In een nogal fysieke wedstrijd werden de kaarten geschud voor volgend seizoen: bij winst of gelijkspel zou Prinses Irene volgend jaar topklasse spelen, en bij verlies rechtstreeks degraderen naar de hoofdklasse. Voor Korfrakkers was dit verhaal omgekeerd: alleen bij winst zouden zij in de topklasse blijven. Het was zondagmiddag meteen duidelijk wat de Korfrakkers kwamen doen op sportpark de Schellen. Zij schoten uit de startblokken en na een 3-9 ruststand lieten zij Prinses Irene met lege handen achter. De winst voor Korfrakkers kwam de gehele wedstrijd niet meer in gevaar, en vol opluchting keerden zij met een 8-14 eindstand richting Erp.

Na een drukke ochtend op de Schellen, waarbij de korfbalvelden feestelijk werden geopend door onze nieuwe voorzitster Rita Pater en wethouder Rien Wijdeven en er een priktoernooi werd gehouden met veel festiviteiten, was het aan Korfbal 1 om de dag af te sluiten. Om 14.00 uur floot scheidsrechter Kerstens de wedstrijd in, en was het de Korfrakkers die meteen de leiding nam. Met veel fysiek spel deelden zij meteen een aantal tikken uit aan de korfbalsters van Prinses Irene, die daar niet meteen antwoord op hadden. Pas in de 11e minuut wist Gaby van Santvoort voor de eerste keer het mandje te vinden voor Prinses Irene, maar toen keken ze al aan tegen een 1-4 achterstand. Noor Theunisz uit de A-junioren betrad het veld, en liet zien haar mannetje te staan in de paalzone. De Korfrakkers schoten ondertussen lekker door, en opnieuw was het Gaby van Santvoort die 12 minuten later de tweede voor Prinses Irene van ver binnen schoot. Laura van de Ven bracht de score op 3-7 met een mooie doorloopbal. De Korfrakkers scoorden nog twee keer voor rust, waarna de ranja werd opgezocht.

Het was opnieuw Gaby van Santvoort die na rust de score opende en even leek er weer wat vertrouwen te komen in de ploeg van Arno Theunisse. Maddy van Dijk scoorde tweemaal achter elkaar via een doorloopbal en een afstandsschot wat de stand weer terugbracht naar een verschil van vier doelpunten (6-10). Gaby van Santvoort werd gewisseld om weer gauw terug te gaan naar een dansoptreden, en Anouk van Grunsven nam haar plaats in het veld weer terug in. De Korfrakkers deelden echter nog meer uit, en werden nog fysieker dan ze al waren. Helaas werd dit pas op een laat moment gezien door de scheidsrechter, waardoor de vrije worpen en strafworpen ook pas op een laat moment in de wedstrijd werden geïntroduceerd. Hoewel Annelies Thijssen en Anouk van Grunsven beide een doelpunt maakte vanaf de strafworp stip, werden er vanuit de kant van Prinses Irene ook drie strafworpen gemist. Dat maakte de situatie niet makkelijker en het verschil met Korfrakkers helaas ook niet kleiner. Bij een 8-14 stand was de wedstrijd gespeeld en degradeerde Prinses Irene uit de Topklasse.

Maddy van Dijk, Annelies Thijssen en Linda van Tilburg kregen de laatste twee minuten nog een publiekswissel, omdat zij samen met Lotte Wilbers en Esther van Venrooij afscheid nemen van de selectie. Ook voor coach Arno Theunisse was het vandaag de laatste wedstrijd. Met een gezellige barbecue werd het seizoen afgesloten en de nodige bedankjes uitgedeeld. Volgend seizoen weer nieuwe ronde, nieuwe kansen voor de korfbalsters en zullen zij na jaren dezelfde tegenstanders te hebben gehad in de Topklasse, gaan aanvangen tegen nieuwe ploegen.

Opstelling en scores:
Laura van de Ven (1), Gaby van Santvoort (3), Nora Schouten, Josje Reijnders, Maddy van Dijk (2), Anouk van Grunsven (2), Annelies Thijssen (1), Carolien van Santvoort
Wisselspeelsters:
Noor Theunisz, Linda van Tilburg, Esther van Venrooij, Kim van Schijndel