KNVB zet in op versterkte degradatie

28 april 2022 0:00

Webmaster Foto: André van Egdom

De KNVB wil vanaf volgend seizoen een versterkte degradatie doorvoeren in de eerste tot en met de vierde klasse. Uw webmaster vroeg zich af of verenigingen, waaronder de onze, wel begrijpen wat voor grote gevolgen een en ander gaat hebben.

Eerder berichtten we hierover al op deze site op 11 en 23 maart.
De clubs kunnen de borst natmaken, want in totaal moeten er in heel Nederland in twee jaar liefst 773 clubs (zaterdag- en zondagvoetbal) extra naar een lager niveau.  Komende weken werkt de KNVB  het definitieve plan uit in een voorstel waarover op 18 juni een definitief besluit wordt genomen.

“De huidige opzet van de voetbalpiramide is niet goed”, zegt de bond. “Het aantal van elf eerste klassen sluit moeilijk aan op vier hoofdklassen. Daarnaast houden we aan de onderkant van de piramide te weinig teams over voor de vijfde klasse.”
De KNVB wil vanaf het seizoen 2024-2025 naar acht eerste klassen in Nederland, zestien tweede klassen (op dit niveau speelt nu het 1e elftal), 32 poules met derdeklassers, 64 met vierdeklassers en 58 met vijfdeklassers.

Dat betekent dat er fors ingekrompen moet worden. “De enige wijze om de piramide smaller te krijgen is het uitvoeren van versterkte degradatie”, aldus de KNVB. “Voor de clubs in kwestie is dat natuurlijk niet leuk, maar wel cruciaal om het fundament van de piramide voor een langere periode te verstevigen.” Voor Prinses Irene wordt het aanpoten. Handhaving wordt een hele klus, omdat in beide seizoenen drie teams extra de gang naar een lagere klasse maken. Ook de vierde klassen ontkomen niet aan meer degradatieplekken.

“Daarmee wordt de aansluiting met de landelijke divisies verbeterd en kunnen we op deze manier de onderkant (lees: vijfde klasse) aanvullen om ook deze competities gelijkwaardig en met redelijke reisafstand vorm te geven”, aldus de KNVB.
Wat dat precies voor elk district afzonderlijk gaat betekenen, moet nog uitgewerkt worden.

Bron: KNVB - PZC

Versterkte degradatie