Nieuwe voetbalpiramide: historische keuze

10 december 2021 11:00

073voetbal.nl

De KNVB is in vergaande ontwikkelingen rondom de nieuwe voetbalpiramide. De bond zinspeelt al jaren op samensmelting van het amateurvoetbal op zaterdag en zondag en hoopt dat de clubs er voor open staan om het plan door te zetten. De nieuwe piramide moet gaan zorgen voor meer streekvoetbal, meer derby’s en minder reizen.

In onze regio valt het nog mee, maar landelijk verhuizen steeds meer (eerste elftallen van) zondagclubs naar de zaterdag, met een sterke scheefgroei van de competities als gevolg. Om die reden heeft de KNVB in september onderzoek gedaan onder trainers, spelers en bestuurders van alle competities.

De huidige competitieopzet werd positief gewaardeerd, maar het gebrek aan derby’s en de vaak lange reistijd was voor veel clubs een doorn in het oog. Veel van hen noemden het mengen van het zaterdag- en zondagvoetbal als beste oplossing, maar tegelijkertijd hecht iedereen waarde aan vaste speeldagen. Vooral voor zaterdagamateurs is dat belangrijk, getuige de 9 van de 10 vinkjes. Bij de zondagamateurs ligt dat aantal op 6 op de 10.
Voorstel nieuwe piramide

68FFD6A7-9479-4950-A528-D3A465BA7D72.jpeg