Over KNKV

10 juni 2021 0:15

Korfbalcommissie

Opvallend weinig weten we vaak over de korfbalbond binnen onze vereniging, buiten de korfbalsters zelf natuurlijk. Daarom even wat algemeen informatie over de bond, die geen bond in de naam draagt maar zich verbond noemt (Het Koninklijk Nederlands Korfbalverbond), mogelijk omdat er al 3 bonden zijn met een B op het einde.

Korfbal is in 1902 geïntroduceerd door de Amsterdamse onderwijzer Nico Broekhuysen. Het KNKV telt zo’n 90.000 leden bij circa vijfhonderd aangesloten verenigingen, het is de 5e teamsport van Nederland. Zo’n 10.000 leden daarvan spelen niet gemengd, maar alleen maar met en tegen meisjes/vrouwen. Deze 80 verenigingen zijn nagenoeg allemaal in het zuiden gevestigd

Korfbal heeft zich internationaal en als topsport ontwikkeld. De sport wordt inmiddels in 69 landen gespeeld en TEAM NL Korfbal vormt de absolute wereldtop.

Korfbal heeft in Nederland de hoogste status in de sport. Zowel het nationaal team (TeamNL Korfbal) als U21 (Talent TeamNL Korfbal) worden door NOC*NSF erkend als focusprogramma en vanuit de Topsportmiddelen gefinancierd. De internationals van TeamNL Korfbal hebben de A-status en hun resultaten dragen bij aan de Top 10 ambitie NOC*NSF en de sportbonden.

Hoofdambities:

Zoveel mogelijk mensen laten genieten van korfbal. Én: korfbal naar olympisch niveau. Dat zijn de twee hoofdambities van het KNKV.

Bron: KNKV