Seksuele diversiteit

7 juni 2021 15:00

Bestuur

Voetbal is iedereen. Laten we wel zijn: homo of hetero, het maakt niets uit. Iedereen, ongeacht huidskleur, seksuele voorkeur, afkomst of religie, moet aan voetbal deel kunnen nemen. En niet alleen deelnemen. Als speler of speelster moet je uit kunnen komen voor je seksuele voorkeur en hier in alle openheid over kunnen spreken, van de amateurs tot de Eredivisie.

De KNVB is met alle Eredivisieclubs in gesprek over het thema homoacceptatie in het voetbal. Voor de jeugdtrainers wordt een workshop aangeboden. Hoe zorg je als jeugdtrainer voor een veilig klimaat en hoe maak je seksuele diversiteit bespreekbaar?

Transgenders

Meisjes die zich een jongen voelen en jongens die een meisje willen zijn: in de sport komen deze spelers soms in de problemen als ze een verandering ondergaan naar het andere geslacht. 'Wanneer kan ik in een jongensteam spelen als ik van een meisje een jongen wordt?' 'Hoe doe je dat in de kleedkamer en met douchen?' 'Wie vertel je het en wanneer?' Zomaar een aantal voorbeelden van vragen die de KNVB krijgt. In de notitie Advies transgenders en sport beschrijft NOC*NSF achtergronden en tips voor spelers en verenigingen.

Vertrouwenspunt Sport

Voor alle sporters en hun omgeving heeft NOC*NSF in samenspraak met de sportbonden het Vertrouwenspunt Sport opgezet. Want naast alle positieve kanten, heeft sport ook een keerzijde. Het gaat dan over afwijkingen van de regels, waarden en normen in de sport. Afwijkingen op het gebied van doping, matchfixing en seksuele intimidatie die de Olympische kernwaarden van respect, vriendschap en fair play aantasten.

• Bij het Vertrouwenspunt Sport kan je vragen stellen of meldingen doen over zaken die mogelijk in strijd zijn met de regels, waarden en normen in de sport.

Daarom heeft NOC*NSF een Vertrouwenspunt in het leven geroepen. Hier kan je vragen stellen of meldingen doen over zaken die mogelijk in strijd zijn met de regels, waarden en normen in de sport. Dat kunnen persoonlijke dilemma’s of vervelende ervaringen zijn, maar je kunt er ook terecht wanneer je grensoverschrijdend gedrag van anderen wilt melden. In een vertrouwelijk gesprek met een vertrouwenspersoon of adviseur bespreek je wat je dwars zit en welke stappen je zou kunnen zetten om het aan te pakken. Je houdt zelf altijd de regie op wat er met je verhaal gedaan wordt.

Zit je ergens mee? Bel het Vertrouwenspunt Sport, 0900 – 202 55 90 (gebruikelijke belkosten)!

Sinds december 2009 is Erik Sluiter binnen onze vereniging aanspreekbaar als vertrouwenspersoon. Erik is in het dagelijks leven kinderarts. 0412 - 617280  [email protected]

Bron: KNVB