Zaalcompetitie weer van start voor korfbalsters

11 november 2022 16:00

Na een korte voorbereiding begint zondag de zaalcompetitie weer voor de korfbalsters. In de zaal spelen de dames in de topklasse, dit is het hoogste niveau binnen het dameskorfbal. Zondag mogen de dames afreizen naar Luyksgestel om het daar op te nemen tegen Stormvogels.

In de topklasse spelen dit jaar tien ploegen. Dit betekent dat de dames tot maart een vol programma hebben met enkele door de weekse wedstrijden, waarin zal worden bepaald wie er uiteindelijk in de finale zal strijden om het landskampioenschap. Omdat volgend seizoen de competitie flink op de schop gaat zullen de onderste drie ploegen direct degraderen. Prinses Irene speelt met een jonge ploeg waarin veel dames weinig ervaring hebben binnen de topklasse. Aanvankelijk zullen de pijlen dan ook gericht zijn op handhaving, maar uiteraard zullen de dames er alles aan doen om zo hoog mogelijk te eindigen.
In de zaalcompetitie ligt het speltempo beduidend hoger dan op het veld. Er kan meer snelheid worden gemaakt door de ondergrond, maar ook spelen de weersomstandigheden geen rol bij het schieten of de pass naar een medespeelster. Daarnaast spelen de dames in de zaal ook met een schotklok. Bij iedere aanval moet binnen 25 seconden de korf zijn geraakt. Deze tijd gaat in op het moment dat de aanvallende partij de bal in het aanvalsvak ontvangt en begint weer opnieuw met tellen zodra de korf is geraakt. Als de bal niet binnen 25 seconden de korf raakt, is dit een overtreding en gaat het balbezit naar de tegenstander.

In Luyksgestel kan Prinses Irene een tegenstander verwachten die gebrand is op revanche. Op 16 oktober stonden de ploegen namelijk ook tegenover elkaar en wist Prinses Irene te winnen van Stormvogels, die op dat moment nog alle wedstrijden hadden gewonnen. Prinses Irene nam in die wedstrijd direct de voorsprong en hoewel Stormvogels ze op de hielen zat wist Prinses Irene met 8-6 te winnen.

Aanstaande zondag zal de heer R. Eijke de wedstrijd om 12:15 uur influiten.
Bron: Foto: Clemens van Santvoort