Prinses Irene pakt eerste overwinning in 1e klasse

RKSV Prinses Irene 1 (zon)

FC Tilburg 1 (zon)

1e klasse C

7 oktober 2018 14:30

R. Meijers

Opstelling

De mannen van Van Tilburg Mode & Sport wonnen zondagmiddag, onder de uitstekende leiding van scheidsrechter René Meijers uit het Limburgse Beek, meer dan verdiend met 1-0 van FC Tilburg. De overwinning had makkelijk hoger kunnen zijn als er wat zorgvuldiger was omgesprongen met de kansen en de mogelijkheden daarop. Tim van den Brand bekroonde zijn sterke optreden door met een prachtig schot in het kruis de 1-0 op het scorebord te zetten. Dat was ook de ruststand. Ondanks meerdere mogelijkheden in de tweede helft werd er niet meer gescoord en pakte Prinses Irene haar eerste overwinning in de 1e klasse.

Voordeelregel
Bij Prinses Irene startten Jeroen Bekkers en Robbert Rovers in de basis. De niet geheel  fitte Robin Walk en Rolf van den Boogaart begonnen op de bank, net als Douwe Herckenrath en Rody van Schijndel. Prinses Irene pakte vanaf het beginsignaal het initiatief, maar het eerste gevaar kwam van de Tilburgers. In de eerste twintig minuten hadden de Oranjes op voorsprong moeten komen, maar een kopbal van Van Rooij, werd van de doellijn getrapt en een paar minuten later kopte een van de verdedigers van FC Tilburg in paniek op de eigen deklat.  Zo rond de 20e minuut was er de eerste echte mogelijkheid voor FC Tilburg, een scherpe lage voorzet ging voorlangs. In de 30e minuut nam de uitblinker aan Prinses Irene zijde, Tim van der Heijden,  een vrije trap die via een paar klutsen uiteindelijk net voor de lijn werd weggetrapt. Dat was toch het beeld deze zondagmiddag, de bal wilde vaak net niet goed vallen. Nadat Tim van den Brand een bal op het dak van het doel had gekopt, was het even later wel raak met dank aan scheidsrechter Meijers. Op de rand van het zestienmetergebied, werd Tim van der Heijden neergelegd. Meijers paste de voordeelregel uitstekend toe en zag hoe routinier Van den Brand de bal met zijn linker in het kruis schoot (foto voorpagina). De voorsprong was zeer terecht op dat moment.

Kansen voor open doel
Vanuit de thee was er meteen een kans voor Prinses Irene. Wibe van Rooij, die het zwaar had tegen de beste man van FC Tilburg Mohamed Manasaray, werd bij een poging  de bal te koppen in zijn rug gesprongen. Meijers floot in de geest van de wedstrijd en liet doorspelen. Daarna drong  FC Tilburg meer aan en liet de bal makkelijk rondgaan, maar creëerde niets. Prinses Irene zette ook de nodige strijdlust in, waar de fusieclub niet echt een antwoord op had. De beste kansen waren dan ook voor de Nistelrodenaren, jammer genoeg  werd de beslissende pass vaak niet goed gegeven. Koen Bollen kopte in de 54e minuut over. Dat deed  in de 75e minuut ook Van den Brand met een snoekduik op een voorzet van Van Rooij.  Deze laatste nam even later op weergaloze wijze op volle snelheid een bal aan en zag zijn schot via de paal langs gaan. In de 85e minuut kreeg FC Tilburg de enige echte grote kans van de wedstrijd.  Invaller Imad Kharichef dook alleen voor doelman Stef van Venrooij op, die goed zijn doel was uitgekomen. De bal verdween tot opluchting van alles dat oranjegezind was net over het doel.  Rolf van den Boogaart kopte even later rakelings langs. De kans van de wedstrijd was voor de net ingevallen Rody van Schijndel. Tim van den Brand zette hem voor een leeg doel, maar tot ontzetting van hemzelf en de Irene aanhang schoof hij de bal langs. Vijf minuten later floot scheiderechter Meijers af en was de eerste overwinning in de 1e klasse een feit.

Wibe van Rooij

GIjs van Erp