Prinses Irene speelt angsthazenvoetbal

SV TOP 1 (zon)

RKSV Prinses Irene 1 (zon)

Aram Pusters (kopbal)
Anawar Tuithof (vrije trap)
Stijn van den Broek (intikker)
Dion van den Elzen (kopbal)

1e klasse C

28 oktober 2018 14:30

Opstelling RKSV Prinses Irene 1 (zon)

Prinses Irene verloor met 4-0 bij SV TOP. Bij rust was de wedstrijd al gespeeld en stond het 3-0 door doelpunten van Pusters, Tuithof en Van den Broek. In blessuretijd werd het zelfs nog 4-0 door Van den Elzen. Prinses Irene begon de wedstrijd met te veel angst voor de koploper. Op alle fronten  liep het team in de eerste helft achter de feiten aan. In de tweede helft een totaal ander beeld, toen wel strijd en beleving. De Van Tilburg Mode & Sport-boys hadden wat betreft kansen zelfs gewoon langszij kunnen komen. Drie keer dook een Prinses Irene speler vrij voor doelman Vendring op, maar gescoord werd er niet.

Doelpunt van zijn leven
Bij Prinses Irene begon Jesse van Gerwen verrassend op de bank. Douwe Herckenrath kreeg de voorkeur boven Jeroen Bekkers. Na vijf minuten noteerde uw verslaggever al in zijn  notitieblok “te veel ontzag”. Dat was wat er leek te spelen, anders is het niet te verklaren dat iedereen alleen maar achteruit liep en geen duel aanging. Natuurlijk was dat ook de verdienste van SV TOP, dat veel druk zette. Dan hoef je echter als tegenstander je nog niet te gedragene als makke schapen.  In de 7e minuut stond het 1-0. Een vlammend schot werd door doelman Van Venrooij nog gekeerd, maar uit de rebound kon Aram Pusters binnen koppen. In de 22e minuut kreeg TOP, van de makkelijk geel uitdelende Michielsen, een onterechte vrije trap op zo’n kleine 30 meter van het Prinses Irene doel. Anwar Tuithof zette zich achter de bal en maakte waarschijnlijk het doelpunt van zijn leven. Als een raket verdween de bal precies in de kruising; 2-0. Prinses Irene kwam zelf maar niet toe aan voetballen, ook door de slechte passing. Er lagen zeker mogelijkheden als er wat zorgvuldiger was gespeeld . TOP kreeg nog meer kansen, maar het duurde tot de 40e minuut voor het weer raak was. Van den Broek tikte de 3-0 binnen. Een minuut of vijf daarvoor had Van Rooij kunnen scoren toen hij vanuit een moeilijke hoek voor Vendring opdook, maar deze toonde zijn klasse.

Volop kansen
In de tweede helft een totaal andere wedstrijd. Natuurlijk zal mee hebben gespeeld dat de Ossenaren op een 3-0 voorsprong stonden, maar er was van Prinses Irene zijde nu veel meer strijd en beleving. De duels werden nu wel opgezocht in tegenstelling tot voor de thee. Tim van den Brand had het nog een wedstrijd kunnen laten worden. Hij ging in de 52e minuut alleen op Vendring af, maar schoot tegen hem op. Prinses Irene bepaalde nu veel meer het wedstrijdbeeld, al bleef het oppassen voor de counters van de Ossenaren. Daarnaast bleven er onverklaarbare slordigheden in de passing, waardoor de rood-witten een paar keer gevaarlijk dreigden te worden. Gijs van Erp leek in de 65e minuut op weg naar een doelpunt na een mooie individuele actie. Hij verscheen alleen voor Vendring, maar wist hem niet te verschalken. Er kwamen nog volop kansen voor Prinses Irene, maar in de afronding was het steeds net niet. Verschillende schietkansen werden recht op doelman Vendring afgevuurd. In blessuretijd kwam TOP, gezien het spelbeeld in de 2e helft, onterecht op een 4-0 voorsprong. Drie verdedigers van Prinses Irene lieten een voorzet voor elkaar liggen. Van den Elzen kopte binnen.

De les van deze wedstrijd moet zijn, dat je elke wedstrijd met bravoure begint. Angst was niet nodig liet de tweede helft nog eens zien. Brutaliteit en strijd kan het team wel gebruiken. Het zal nog wat weken duren, maar spits Martijn van Vught, die dit seizoen nog niet in actie kwam, hervat binnenkort weer de training. Hij is iemand die dat heeft en altijd tot het gaatje gaat. Strijd leverde de ploeg overigens  de vorige wedstrijden wel. Des te onbegrijpelijker dat dat in de eerste helft ontbrak.

Jerin van de Rakt
Koen Bollen