Prinses Irene wint Bernhezer derby

Heeswijk 1

RKSV Prinses Irene 1 (zon)

2e klasse G

26 maart 2023 14:30

I. Elsayyad

Sportpark De Balledonk
Droevendaal 6
5473BH
HEESWIJK-DINTHER

Opstelling RKSV Prinses Irene 1 (zon)

Het was een kletsnatte zondagmiddag in Heeswijk-Dinther, waar de mannen van “Van Tilburg Mode & Sport” met 0-1 wonnen. Douwe Herckenrath bepaalde na amper 5 minuten al de eindstand, (foto voorpagina). Met een uitblinkende aanvoerder Tim van den Brand, waren de strijdlustige Nistelrodenaren in de 1e helft een stuk sterker en hadden verder uit moeten lopen. In de 2e helft was dat anders en was Heeswijk de ploeg, die met opportunistisch voetbal, het Prinses Irene bijzonder moeilijk maakte. Het kreeg uit dode spelmomenten ook enkele (kop)kansen, maar vond het doel niet. De Heeswijkers hadden daarom misschien wel een punt verdiend. Voor Prinses Irene gold dat voor de thuiswedstrijd van november vorig jaar, toen verloor het onterecht door een doelpunt in de slotseconden. In die zin was het een revanche voor die ontmoeting.

Hamstringblessure Van Roosmalen
Prinses Irene begon zonder de geblesseerden Tim van der Heijden en Thijs van Doorn. Tom Berendsen keerde na een blessure weer terug. Vanwege het slechte hoofdveld werd uitgeweken naar het kunstgras op sportpark Ballendonk, waar de Oranjes sterk begonnen. Na 5 minuten schoot Douwe Herckenrath al raak na een goede actie van de onvermoeibare Van den Brand. Mogelijk had de goed keepende Ard Groenendijk de bal gepakt, maar deze werd van richting veranderd door een Heeswijkbeen. Nog geen minuut later had Prinses Irene al verder uit kunnen lopen, maar de opgekomen Van der Rakt schoot voorlangs. Dezelfde speler deed dat een kwartier later nog eens, maar toen was de kans, nu met het hoofd, nog wat beter. Daarvoor had Groenendijk al zijn kunnen vertoond op een schot in de kruising van Rovers, de rebound werd door Martijn v.d. Akker tegen het been geschoten van een Heeswijk speler die op de doellijn stond. Al na 20 minuten moest Julian van Roosmalen met een hamstringblessure het veld verlaten. Jeroen IJff verving hem uitstekend. Na een half uur was er een goede kans voor Heeswijk die door Van de Rakt onschadelijk werd gemaakt. Uit de daaruit voortkomende corner kopte Sten van den Berg over. Pluk moest kort voor het rustsignaal nog ver uit zijn doel komen om zo een doorbraak te voorkomen.

Pompen of verzuipen voetbal
In de 2e helft pakte Heeswijk het anders aan. Het ging vooral opportunistisch spelen en pompte zo ongeveer elke bal de zestien in. Pluk moest vaak handelend optreden en deed dat uitstekend. Koen Pittens was met zijn medeverdedigers steeds een sta in de weg. Vooral bij corners was Van den Berg vaak gevaarlijk met het hoofd. Daarbij werd niet geschuwd om doelman Pluk flink te belagen, waarbij de dienstdoende arbiter wel (te)veel door de vingers zag. Martijn van den Akker verschalkte bijna vanaf de middenlijn de ver uit zijn doel gekomen Groenendijk, de bal ging tot opluchting van de Heeswijk getrouwen net langs. Het was min of meer pompen of verzuipen voetbal dat Heeswijk speelde, wat wel paste bij de regen die maar bleef vallen. In deze fase kon Prinses Irene de bal niet meer in de ploeg houden, mede door de tomeloze inzet van de Heeswijkers, die daarvoor wel een compliment verdienen. Ze speelden ook echt op het randje en hadden het voordeel dat scheidsrechter Isiam Elsayyad er eentje is van  het “Bas Nijhuis type”, anders had het naast waterdruppels, ook kaarten geregend. Na 75 minuten ontsnapte Heeswijk nog een keer toen Van de Rakt een voorzet van links niet verzilverde. Nadat coach Elbers, Daan Mulder bracht lukte het wat beter onder de druk uit te komen. Mulder wist de bal beter in de ploeg te houden. In de 88e minuut juichte een supporter van Heeswijk, die achter het doel van Pluk geposteerd stond al, maar de Irene doelman had de redding van de dag in huis. Met grote opluchting werd het laatste fluitsignaal ontvangen, waardoor Prinses Irene een flinke stap doet richting handhaving in deze knotsgekke competitie.

Volgende week komt Sparta ’25 naar Nistelrode, hun wedstrijd tegen Volkel werd afgelast,  net als Olympia ’18 tegen Eendracht ’30.

DSC02558.JPG
Tim van den Brand stoomt op
DSC02534.JPG
Aron van der Rijt sterk aan de bal