Prinses Irene laat na te winnen

5 september 2020 15:00

R. (Roel) Metsemakers

Opstelling

Zaterdagmiddag speelde Prinses Irene tegen zaterdag 2e klasser Altena uit Nieuwendijk. Na een 0-1 ruststand werd het een 1-1 gelijkspel door een doelpunt van Sjoerd van den Broek. In de 1e helft kwam Altena op voorsprong.  Dat was in de 43e minuut na slap verdedigen, terwijl dit notabene uit de tegenaanval was,  nadat Tim v.d. Brand oog in oog had gestaan met doelman De Groot. Op dat moment stond Altena al met 10 man, omdat Jens Schouten kort daarvoor, geheel terecht, rood kreeg wegens natrappen. In de 2e helft een veel sterker Prinses Irene, dat mede door de uitblinkende, na rust ingevallen, Guus Reijnders een aantal 100% kansen kreeg, maar er daar slechts eentje van wist te benutten.

Na het stoppen van de competitie afgelopen seizoen overleden, in de periode daarna, 3 mensen met een echt Prinses Irene hart, Arnold van Tilburg, Jan Nelissen en Hans Geurts. De wedstrijd begon daarom met 1 minuut stilte (foto), daarnaast speelde het elftal met rouwbanden.

Altena bleek een heel vervelende ploeg wat betreft gedrag. Vanaf het eerste fluitsignaal waren ze aan het ageren tegen scheidrechter Metsemakers en maakten veel misbaar om het minste of geringste. Na 12 minuten leek de eerste kans van de wedstrijd te ontstaan, maar Aron van de Rijt was te gretig en had even langer in moeten houden, toen Tim v.d.  Heijden hem vrij de diepte in stuurde, nu stond hij buitenspel. Even later bracht doelman Mathijs Pluk goed redding op een schot van McDermott.  Van der Rijt kopte even later uit een corner rakelings over. Altena had in het eerste deel het meeste balbezit, maar creëerde weinig, mede door het sterke centrale verdedigingsduo, Gijs van Erp en Koen Pittens. Het is altijd de vraag waar Van Erp het beste is voor zijn team, op het middenveld of in de defensie. U verslaggever weet het wel!

Na een goed half uur kon Metsemakers, die steeds met zijn geweldige conditie kort op de situaties stond, niets anders doen dan rood trekken wegens natrappen van Schouten. Even later was er de kans op 1-0, toen Tim van den Brand alleen op doelman De Groot afging. Op het moment dat hij uithaalde, wist McDermott met een ultieme sliding de bal nog weg te tikken. In de tegenaanval lieten 2 verdedigers van Prinses Irene zich op de achterlijn wel heel simpel uitspelen. Pluk zag er ook niet echt goed uit bij de knalharde schuiver van dichtbij die daarop volgde. Zo stond het 0-1 in plaats van 1-0.

Guus Reijnders kwam in de 2e helft de aanval versterken, met de nadruk op dit laatste. Met zijn acties stichtte hij steeds gevaar. Nadat doelman De Groot al twee keer in het nauw was gebracht was het na zo'n uur spel dat Aron v.d. Rijt, Reijnders goed aanspeelde. Zijn voorzet werd verlengd door Tim v.d. Brand en de goed spelende Sjoerd van den Broek liet zien dat hij uit het goede “spitsenhout” is gesneden, door bij de 2e paal op te duiken en simpel binnen te tikken.  Twee minuten later kopte Reijnders de 2-1 binnen zo dacht iedereen, maar om onduidelijke reden werd de goal geannuleerd.  Dezelfde Reijnders ging een paar minuten later, vanaf even voor de middenlijn, alleen op het doel af met 2 verdedigers in zijn rug, De Groot bracht redding met zijn voet.  Ook in het vervolg nog verschillende goede mogelijkheden voor Prinses Irene onder andere Tim van den Brand, Jerin v.d. Rakt, Guus Reijnders, Aron van der Rijt en Tim van der Heijden waren dicht bij een doelpunt, maar het wilde maar niet lukken. Vlak voor het eindsignaal stond Altena zelfs met 9 man. Corné van Rosmalen kreeg geel na een overtreding, hij protesteerde en beledigde daarbij de scheidsrechter en kreeg zijn 2e gele kaart.

Het kan soms vreemd lopen, want de eerste keer dat Altena in de 2e helft in de buurt van de zestien kwam, werd een schot van richting veranderd en leek in de kruising te gaan. Pluk had echter een weergaloze redding in huis.

Al met al, zeker in de 2e helft, zagen we het beste Prinses Irene sinds ze weer in training zijn. Vooral goed om te zien dat de 2 jongelingen, Sjoerd van den Broek en Guus Reijnders laten zien, dat zij echte versterkingen zijn.

2020-2021_Pr_Irene_-_Altena_15.JPG

Sjoerd van den Broek scoort de 1-1