Amateurvoetbal zaterdag en zondag samenvoegen?

12 januari 2023 0:15

Berthil Schabbink redacteur NOS Sport

In Nederland stikt het van de amateurvoetballers, voor hen kan de komende jaren een hoop veranderen. Een vernieuwde piramide, met als reële toekomst dat de zaterdag- en zondagcompetitie samengevoegd worden.
In februari barst de (competitie) strijd weer los. Een échte strijd voor verschillende clubs, want de KNVB kondigde afgelopen zomer een versterkte degradatieregeling aan, om op die manier weer een aantrekkelijke piramide neer te zetten.

Leukere competities

Het doel is kraakhelder: meer derby's, minder reisafstanden in lagere klassen en sterkere competities in de top.
Dat klinkt goed, zou je zeggen. Maar deze missies gaan gepaard met gevolgen. Dit en volgend seizoen wordt er versterkt gedegradeerd. In sommige competities kunnen maar liefst vijf clubs degraderen uit een poule van twaalf.

NOS Illustratie van de vernieuwde piramide vanaf volgend seizoen

Streng, zo kan de regeling dus wel omschreven worden. Wat de urgentie is? "Scheefgroei, dat zien we nu", typeert Jan Dirk van der Zee, directeur amateurvoetbal van de KNVB, de situatie. "Het aantal klassen in bepaalde regio's is niet meer goed verdeeld."
Hoe is dat probleem ontstaan? "Tal van clubs die van zondag naar zaterdag zijn gegaan." Vanuit allerlei klassen maakten zij de overstap de afgelopen jaren. Clubs uit lagere klassen moesten de gaten opvullen.

'Niks doen is geen optie'

Een voorbeeld van een gevolg: er zijn meer derde klassen dan vijfde klassen. Bij een juiste 'piramide' zou dat natuurlijk andersom moeten zijn. De onderlinge niveauverschillen binnen competities, vooral in de vijfde klassen, groeien en clubs moeten verder reizen.
"Niks doen is helaas geen optie als we willen dat de competities spannender en gelijkwaardiger worden en blijven", vertelt Van der Zee. Ondanks de versterkte degradatie is er begrip bij de meeste clubs. Dit blijkt uit onderzoek van de KNVB. Ook de Belangenorganisatie Amateurvoetbalvereniging bevestigt dit.

Dit seizoen is de hoofdklasse al opgegaan in de vierde divisie. Vanaf volgend seizoen wijzigt de competitieopzet in het landelijke (en hogere) amateurvoetbal verder: in de eerste klasse, vierde divisie en derde divisie zullen de zaterdag- en zondagcompetitie samengevoegd worden.

Zaterdag- en zondagclubs

In de overige lagere klassen blijven zaterdag- en zondagploegen apart ingedeeld. Nu nog wel, want de KNVB zal volgend jaar ook gaan kijken of het in sommige regio's niet beter is om gecombineerde competities te maken.
"Alleen als wij denken dat dit beter is voor de desbetreffende regio", verduidelijkt Van der Zee, doelend op aantrekkelijkere competities. "Dat wordt maatwerk, we gaan dan rustig met de clubs in gesprek. Dit zal in eerste instantie op kleine schaal gebeuren."

Orange Pictures Jan Dirk van der Zee

Wat er bij deze gesprekken dan ongetwijfeld op tafel komt, is de speeldag. Een veelbesproken thema bij menig amateurclub. In principe zal de thuisspelende ploeg de speeldag mogen bepalen. Maar in welke mate speelt religie een rol?
"In 2013 is er een convenant getekend door clubs (veel religieuze, red.) die alleen maar op zaterdag voetballen. Die mogen altijd op zaterdag spelen. Dat geldt ook voor clubs die nog nooit op zondag hebben gespeeld. De rest moet zich aanpassen", zegt Van der Zee.

Toekomst

In de hogere divisies wordt samenvoegen dus de realiteit, maar in het regionale amateurvoetbal blijft het meeste nog even zoals het is. "Ik denk namelijk wel, kijkende naar de toekomst, dat gemengd voetbal de realiteit wordt. Maar we laten dat organisch gebeuren, zonder dwang."

Orange Pictures De derby tussen Spakenburg en IJsselmeervogels, twee typische zaterdagclubs

Clubs moeten zich conformeren. En dat kan problemen opleveren, verwacht de Belangenorganisatie voor Amateur Voetbalverenigingen. "We zien naast échte zaterdagploegen namelijk ook veel principiële zondagclubs ontstaan", zegt voorzitter Ben van Olffen.

Van der Zee snapt dat: "Maar dan gaan we met alle clubs bij elkaar in de kantine zitten. En we gaan niet eerder weg voordat er een speelschema ligt."

Bron: NOS.nl

versterkte degradatie